Vila i frid min älskade Arrac

Nu är det dags att presentera en ritkig stjärna!

Han hette Arrac och fanns på Gunnorps ridlägare under alla sju år jag var där och ja, självklart var han också min lägerponny alla dessa år.

Han var född 1989 och såldes till Gunnorp 1993. E.Källstorps Curry RNF 6-S U.Alinda RNF 1258

Jag åkte till Gunnorp för första gången när jag var 14år. Alltså sommaren 2005. Då fick jag Arrac och blev varnad för att han sparkades mycket så jag skulle alltid gå ut och in till stallet sist och rida sist i ledet när vi red ut och passa mig på ridbanan så att jag inte kom för nära.

Det första lägret förstod jag inte vad dom menade. Han var ju en ängel! Han sparkade inte ens en gång och jag trodde dom överdrev när dom varnade mig för hans bråk.
Men sen fick jag höra om hur han brukade stanna och backa med folk för att sparka dom andra hästarna, hahaha.

Jag var iaf en liten tanig tjej på en stor stark C-ponny som hoppade stort och kraftigt. Jag åkte i backen på hopptävlingen efter att han skenat runt med mig och hoppat de hindrerna han kände för i den följden han ville haha. 

Jag kom tillbaka sommaren 2006 och hade bestämt mig för att jag ville ha Arrac igen. Även dehär året var han otroligt snäll mot mig och sparkade bara en gång (första dagen när jag satt upp haha). 
Dethär lägret höll jag mig kvar på ryggen och det var fruktansvärt svårt att åka ifrån honom och Gunnorp när lägret var slut.
MEN! Dethär året hade jag bokat ett allahelgonnaläger också så det var inte mer än ett par månader innan jag skulle få komma tillbaka på ett kort höstläger!

Även denna gången fick jag Arrac. Vi racade i skogen och busade på lektionerna. Dethär lägret var han aningen tjurigare och var otroligt förbannad på en privathäst och ville sparka den så fort han fick syn på den, haha. Inga olyckor skedde och jag åkte hem utan att åkt i backen denhär gången också.
 
Sommarn 2007 hade jag Arrac igen och om jag inte minns fel så kom vi tvåa i hopptävlingen dethär året. Bokade allahelgonnaläger igen och behövde inte vänta ett helt år denhär gången heller innan jag fick träffa min ponny igen. 
Denhär hösten ramlade jag av rakt på ett hinder, hahahahah hindret såg ut som plockepinn efteråt!
 
År 2008 sommarjobbade jag och kunde tyvärr inte åka till Gunnorp det lovet. Jag var otroligt ledsen men tröstade mig med att boka dubbla höstläger. När jag kom dit fick jag självklart Arrac men efter halva lektionen första dagen blev han halt och jag var tvungen att byta häst. 
Det riktigt skar i hjärtat av att veta att min ponny var halt och jag var tvungen att spendera dagarna med en annan häst men det var nog skönt för Arrac att få vila.
När det var en och en halv dag kvar på det första lägret så tog vi ut Arrac och kollade om han blivit bättre. Jag skulle haft uteritt den lektionen men stannade i padocken för att känna på Arrac och han var till min lättnad bra igen så jag kunde ha honom på andra lägret.

Sommarn 2009 kom jag tillbaka igen och hade Arrac såklart. Det var ett underbart läger, jag kom 3a i hopptävlnignen och jag hade så jävla kul. Denhär gången hade jag inte råd att åka tillbaka på hösten utan fick vänta tills nästa sommar.

Sagt och gjort. 2010 åkte jag ner igen och fick Arrac. Till en början skulle jag haft en annan svårare ponny pga det inte fanns tillräckligt många erfarna ryttare det lägret men allt löste sig och jag fick fortsätta på min stjärna.
Bestämde mig för att jag börjat bli för gammal och tänkte att dethär skulle bli mitt sista läger.
 
Hösten 2011 bestämde jag och några vänner för att åka på båda höstlägrerna som ett avslut på vårat lägerdeltagande. Jag fick såklart Arrac, min 22åriga lilla C-ponny som jag haft alla dessa år. Han var nu gammal och jag älskade att lunka på med honom och hoppa små hinder :) Det var ett perfekt avslut och gammelgubben lyckades sopa ner mig i leran allra sista dagen, haha.

Efter detta så pensionerades han och några månader senare fick han gå vidare till dom evigt gröna ängarna.
Jag saknar honom så himla mycket men vet att han fick ett fint långt liv och vi skapade underbara minnen ihop.
 

Kommentarer:

1 J:

sv:
tack du :)

2 Emelie:

vad bra! :D fin blogg!

Svar: Tack :D
Miranda Björk fd. Östlund

3 Emelie:

Eller hur! :D

4 Rebecca:

fina bilder :)

Kommentera här: